In fotografie kunnen veel aspecten een afbeelding succesvol maken. Maar wat is een geweldige foto en wat is de definitie van een goede compositie. In plaats van compositie te zien als een reeks canonieke regels, geef ik er de voorkeur aan om principes te gebruiken als verbinding, toon, kleuren, vorm en relatie.
Ik zou zeggen dat de zogenaamde "regels" vaak worden gemaakt om te worden geïnternaliseerd, maar selectief worden overtreden. In die zin denk ik dat het beter is om ze ‘richtlijnen’ of ‘suggesties’ te noemen in plaats van vaste regels. Vooral voor jonge fotografen is compositie een lastig visueel principe om organisch in een workflow te implementeren, en het is soms vrij moeilijk om waardevolle informatie te vinden over hoe je dit moet doen die verschilt van de ongeschreven regels zoals de bekende regel van derden of andere meer complexe technieken.
U kunt de sterkte van uw composities eenvoudig optimaliseren door een paar aspecten van uw inlijstingsproces te verzorgen.
Gebruik deze vier stappen en kijk wat er ontstaat
- Hoeveel elementen zitten er in het frame? Probeer ze kleiner dan of gelijk aan vier of vijf te houden.
- Besteed aandacht aan de interne complexiteit van elk van deze elementen, dus de relatie daartussen is complex en interessant.
- Is er een mate van scheiding tussen het hoofdonderwerp en de omgeving? Zorg ervoor dat er ook in het algemeen een scheiding is tussen de elementen.
- Is het primaire visuele element van de foto de focus van de afbeelding?
Geen garanties maar zeker een kans op een fijn beeld met een compositie die spreekt.
Reactie plaatsen
Reacties